اخبار دنیای علم و فناوری

در عصر ارتباطات و تکنولوژی، به روز زندگی کنید

اخبار دنیای علم و فناوری

در عصر ارتباطات و تکنولوژی، به روز زندگی کنید

یوتیوب با معرفی یک کدک ویدیویی جدید به نام VP9 نیمی از حجم ویدیوهای اینترنتی را کاهش خواهد داد.

در هر ثانیه، اینترنت حجم عظیمی از ویدیوهای کاربران سراسر دنیا را می‌پذیرد. امروزه بیش از نیمی از ترافیک اینترنت را ویدیوهای یوتیوب و نت‌فلکیس تصاحب کرده‌اند. بنابراین ISP های دنیا باید توان بسیار بالایی در کنترل و ارسال سریع چنین حجم عظیم اطلاعاتی به کاربران داشته باشند. 


ولی اگر مجبوریم هر روز این تونل‌های اطلاعاتی را بزرگ‌تر و بیشتر کنیم، می‌توانیم با تکنیک‌هایی، حجم اطلاعات درون آن‌ها را نیز کاهش دهیم. کدک های ویدیویی الگوریتم‌های هوشمندی هستند که ویدیوهای خام را می‌گیرند و آن را به فایلی با اطلاعات قابل مدیریت تبدیل می‌کنند. هر کدک می‌تواند بر کیفیت و حجم ویدیو تأثیر چشمگیری داشته باشد؛ به همین دلیل شاهد تولید کدک های بیشتر و بیشتری در دنیای تکنولوژی و به خصوص اینترنت هستیم.

حال گوگل (صاحب شبکه یوتیوب) قصد دارد کدک جدیدی موسوم به VP9 را به دنیا ارائه کند که بخش بزرگی از این مشکلات را رفع خواهد کرد.

به گفته گوگل استفاده از این کدک در مبدل‌های ویدیویی، حجم ویدیو را به نصف کاهش می‌دهد؛ به این معنی که اگر امروزه یک ویدیوی 480p را با سختی و با اینترنت سرعت پایین خود مشاهده می‌کنید، با استفاده از کدک VP9 ویدیوهای 720p را به جای آن با دردسر کمتری تماشا خواهید کرد.

درک اهمیت چنین کدکی مشکل نیست. نیمی از ترافیک اینترنت را ویدیوها به خود اختصاص داده‌اند و اگر یوتیوب بتواند نیمی از این ترافیک را بکاهد، در مجموع یک چهارم ترافیک اینترنتی دنیا کاهش می‌یابد. 

از ویژگی‌های بسیار مهم کدک تولیدی گوگل (بر خلاف دیگر کدک ها) متن‌باز بودن آن است. متن‌باز بودن این کدک یعنی تولیدکنندگان مرورگرهای اینترنتی و گوشی‌های هوشمند می‌توانند این کدک را در برنامه‌های خود بگنجانند. در صورتی که نت‌فلکیس هم به این کدک روی بیاورد، در مجموع نیمی از کل ترافیک وب کاسته می‌شود.



مقایسه‌ی کدک VP9 گوگل و H.264

مشاهده ویدیوها به شکل زیباتر با لود سریع‌تر و در نهایت کاهش مصرف اینترنت می‌تواند کدک VP9 گوگل را به یک استاندارد جهانی ویدیو تبدیل کند. لازم به ذکر است که پشتیبانی از VP9 در مرورگر کروم، گوشی‌های اندرویدی مانند گلکسی اس6 و تعدادی از تلویزیون‌های سونی، ال‌جی، شارپ و غیره گنجانده شده است.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۸
امیرحسین جوقه سالار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی